Procedura kontroli przedsiębiorców
Ogólny schemat procedur kontroli przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą na podstawie koncesji
w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, stosowanych przez Komendanta Wojewódzkiego Policji z siedzibą w Radomiu:
- Na podstawie z art. 123 ust. 4 ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym
lub policyjnym podlegają kontroli w zakresie:
a) zgodności wykonywanej działalności gospodarczej z wydaną koncesją,
b) przestrzegania warunków wykonywania działalności gospodarczej,
c) oceny wykonywanej działalności gospodarczej z punktu widzenia obronności lub bezpieczeństwa państwa albo porządku publicznego;
w odniesieniu do wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, a także ich przechowywania i ewidencjonowania.
- Komendant Wojewódzki Policji z siedzibą w Radomiu corocznie planuje i przeprowadza kontrole po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.
- Analiza obejmuje identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe.
- Komendant Wojewódzki Policji z siedzibą w Radomiu przeprowadza nieplanowane kontrole w przypadku, gdy poweźmie uzasadnione podejrzenie:
- zagrożenia życia lub zdrowia,
- popełnienia przestępstwa lub wykroczenia,
- popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,
- innego naruszenia prawnego zakazu lub niedopełnienia prawnego obowiązku
– w wyniku wykonywania działalności gospodarczej objętej kontrolą.
- Upoważnienia do kontroli oraz zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podpisuje Komendant Wojewódzki Policji z siedzibą w Radomiu, albo upoważniony funkcjonariusz Policji (w ramach posiadanych kompetencji).
- Czynności kontrolne podejmowane są nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
- Powyższe czynności wykonuje się w obecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej.
8. Upoważnieni pracownicy organu kontroli przystępują do wykonywania czynności kontrolnych po okazaniu przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowej oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
- Kontrolę przeprowadza się w godzinach pracy kontrolowanego lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej, a w sytuacjach szczególnie uzasadnionych, gdy jest to niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego – o każdej porze.
- Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie kontrolowanego przedsiębiorcy, w innych miejscach związanych z wykonywaną przez niego działalnością gospodarczą lub, za zgodą kontrolowanego, w siedzibie organu kontrolującego.
11. Udokumentowanie podjęcia czynności kontrolnych, po uprzednim wykluczeniu faktu prowadzenia kontroli przez inny organ kontrolny, następuje w książce kontroli przedsiębiorcy.
12. Czynności kontrolne w szczególności obejmują sprawdzenie:
- zgodności wykonywanej działalności gospodarczej z posiadaną koncesją,
- uprawnień i kwalifikacji osób uprawnionych do kierowania koncesjonowaną działalnością oraz osób zatrudnionych bezpośrednio przy wytwarzaniu i obrocie materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
- sposobu zabezpieczenia pomieszczeń magazynowych, w tym wyposażenie w sprzęt przeciwpożarowy i systemy alarmowe,
- sposobu i prawidłowości prowadzenia dokumentacji dotyczącej ewidencji materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, z uwzględnieniem zgodności stanów ewidencyjnych ze stanami faktycznymi,
- oceny dokumentacji stanowiącej podstawę zakupu i sprzedaży materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
- przestrzegania terminów przekazywania informacji o sprzedaży materiałów wybuchowych, broni oraz kontroli przestrzegania warunków sprzedaży towarów koncesjonowanych.
13.Kontrolujący może utrwalić przebieg kontroli za pomocą technik fotograficznych i audiowizualnych. Nośniki obrazu i dźwięku, na których utrwalono przebieg kontroli, załącza się do protokołu kontroli.
14. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół kontroli, który zawiera między innymi opis stwierdzonego przez kontrolujących stanu faktycznego, w tym stwierdzone nieprawidłowości.
15. Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden z nich kontrolujący pozostawia kontrolowanemu przedsiębiorcy.
16. Protokół podpisują kontrolujący i kontrolowany przedsiębiorca.
17. W przypadku, gdy protokół zawiera ustalenia, dające podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie cofnięcia koncesji, organ kontrolujący przekazuje kopię protokołu kontroli organowi koncesyjnemu w terminie14 dni od dnia zakończenia kontroli.